| |

Jak wykorzystać własny system EDM?

Jak wykorzystać własny system EDM do poprawienia kontaktu ze swoimi pacjentami i budowania marki gabinetu? Elektroniczną dokumentację medyczną prowadzę w przy pomocy programu opartego o przeglądarkę — MedFile EDM. Nie reklamuję w tym wpisie tego systemu i nie jest on w żaden sposób przez producenta sponsorowany. Jestem zadowolony z funkcjonalności systemu MedFile, ale treść wpisu jest uniwersalna i można się nią posłużyć przy pracy z każdym innym systemem EDM. Chcę na jego przykładzie pokazać, jak właściciel gabinetu może wykorzystać dane zgromadzone w swoim systemie do legalnych działań marketingowych. Co zapewnia system MedFile (i większość analogicznych systemów EDM)?

  • dokumentację medyczną wizyt
  • wizyty stacjonarne i telewizyty
  • rejestracja online
  • konta lekarza i personelu, np. rejestracji
  • e-zdrowie – e-recepty, e-zwolnienia, e-skierowania
  • powiadomienia — sms, email
  • dostęp — przeglądarka – – komputer, tablet, telefon oraz aplikacja mobilna
  • raporty — okresowe dane do analiz i planowania
  • oceny i opinie o zrealizowanych wizytach
  • czarna lista Pacjentów

Dane zarejestrowanego pacjenta

Rejestracja pacjenta na wizytę lekarską niesie ze sobą konieczność podania przez niego kompletu danych kontaktowych, koniecznych do działania, chociażby systemu e-zdrowia. Jeśli otrzymamy również zgodę marketingową, możemy utrzymać kontakt poza wizytą i przesłać choremu np. materiały edukacyjne, którymi może być zainteresowany. Jak wielu lekarzy i gabinetów to robi? Sądzę, że zdecydowanie mniejsza część. Czy pacjenci to docenią? Sądzę, że tak. W moim gabinecie nikt do tej pory nie odmówił zostawienia przy rejestracji zgody marketingowej. Bardzo ważne jest jednak jej właściwe wykorzystanie.

Wszystkie zgromadzone dane, których jesteśmy notabene administratorami, możemy użyć do planowania naszych działań medycznych i marketingowych. Poza indywidualnym kontaktem z Pacjentem, wykorzystując własny system EDM, mogę wygenerować różne raporty. Między innymi mogą to być dane na temat pacjentów, wizyt, rozpoznań, recept, płatności, rodzajów konsultacji, osoby przyjmującej (jeśli jest więcej niż jeden lekarz). Wszystkie pogrupowane wg dowolnego klucza w dowolnym, zdefiniowanym przez nas okresie. Czy widzisz zastosowanie tych informacji? To prawdziwa kopalnia kreatywnych możliwości, które są w naszym posiadaniu z uwagi na specyfikę naszej pracy.

Kontakt e-mailowy

Zebrane adresy e-mail pacjentów można z łatwością wyeksportować do dowolnego systemu obsługującego grupową wysyłkę e-maili. Korzystam z bezpłatnego do 1000 adresów i 12 tysięcy e-maili miesięcznie systemu MailerLite. Mogę w nich tworzyć dowolne grupy pacjentów, np. na podstawie leczonych u nich schorzeń, a do każdej z grup wysłać dopasowane treścią wiadomości, rozszerzając tym samym swoją opiekę poza wizytę. Mogę informować o ofercie kliniki, a pacjent może w zwrotnym mailu od razu skontaktować się ze mną, czy rejestracją w dowolnej, ważnej dla niego kwestii. Czy wiele gabinetów to robi? Nie.

Kto odwiedził mój gabinet w ostatnim roku
(01/07/2020 do 30/06/2021)

Poniżej znajdziesz analizę demograficzną moich pacjentów, których przyjąłem w swoim gabinecie w Komorowie, pow. pruszkowski w ostatnim roku. System EDM pozwala lepiej ich poznać, a to z kolei umożliwia dopasowanie usług do płci, wieku, adresu zamieszkania, czy chorób. Po tej analizie kolejny rok może być bardziej zaplanowany i na pewno bardziej przewidywalny.

Demografia

  1. Mogę z raportu uzyskać listę pacjentów, którzy byli u mnie wielokrotnie w ostatnim czasie i przygotować dla nich specjalną ofertę lub zniżkę na kolejne wizyty. W ostatnim roku 4 osoby były u mnie 6x, 2 osoby 5x, 7 osób 4x, 12 osób 3x, a aż 78 osób 2x.
  2. Wiek moich pacjentów w ostatnim roku — od 1 roku do 101 lat, średni wiek to 40,4 roku. Kobiety (41,7 lat) były o 2 i pół roku starsze od mężczyzn (39,1 lat).
  3. W ciągu ostatniego roku było u mnie na wizytach i zabiegach 746 osób, niemal po równo kobiet (379) i mężczyzn (367).
  4. Skąd do mnie przyjechali moi pacjenci? Można powiedzieć, że z całego świata ;-)! Są bardzo różne kraje, najczęściej europejskie, ale nie tylko. Głównie Polacy, ale nie tylko. Na liście polskich miejscowości są właściwie wszystkie większe miasta i wiele wsi. Największa grupa moich tegorocznych pacjentów mieszka w Pruszkowie – 195 osób oraz Warszawie – 100 osób. Okoliczne miejscowości wg liczy moich pacjentów w ostatnim roku to:
    1. Komorów – 34
    2. Brwinów – 32
    3. Nowa Wieś – 19
    4. Podkowa Leśna – 18, Kanie – 18, Grodzisk Mazowiecki – 18
    8. Granica – 17, Piastów – 17

Koszty

Własny system EDM pozwala mieć pełną kontrolę nad kosztami i dochodami w Twoim gabinecie. Jeśli konsultacje w gabinecie mają różne ceny, łatwo z raportu zorientować się, jak wygląda odsetek każdego rodzaju i czy całość się bilansuje. W moim przypadku zauważyłem np. w raporcie, że w ciągu ostatniego roku wykonałem 90 konsultacji bezpłatnych, kilka z nich dla członków mojej rodziny, ale zdecydowana większość dla moich pacjentów w trudniejszej sytuacji finansowej. Rentowność gabinetu powinna pozwolić Ci na przyjęcie nieodpłatne każdego pacjenta, którego sytuacja będzie w Twojej ocenie tego wymagała.

A jak wygląda porównanie kosztów rocznych korzystania z systemu EDM v. korzystania z pakietu premium znanego portalu z opiniami pacjentów? Poniżej krótkie porównanie w złotówkach.

Planowanie zakupów sprzętu i dzierżawy urządzeń

Z raportu wygenerowanego w systemie EDM wiem, jakie zabiegi wykonałem w danym okresie i czy pieniądze zainwestowane w sprzęt zwracają się zgodnie z przewidywaniami. Dodatkowo np. w moim gabinecie dzierżawię sprzęt do badania snu, co obciąża mnie stałym miesięcznym kosztem, a z ilości przeprowadzonych badań miesięcznie i rocznie mogę ocenić rentowność moich działań. Mogę zdecydować, czy dysponuję nadwyżką środków na inwestycje w nowy sprzęt i metody diagnostyki i leczenia.

To pokrótce wypunktowane najbardziej oczywiste sposoby na zaangażowanie danych, które już posiadamy. Wykorzystując w pełni swój systemu EDM, możemy uniknąć dodatkowych kosztów przeznaczonych na marketing i reklamę. Możemy zaplanować strategię działań, które rzeczywiście docenią nasi pacjenci. Zapraszam do merytorycznej dyskusji w temacie.

Podziel się ze znajomymi

Podobne posty

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *